kelip-kelip di luar jendela, terbang rendah dilembah dini, laman ku bina menzahir jiwa, ekspresi hati intuisi diri

Thursday, August 11, 2011

CUTI2 KUCHING (PART 8)


MUZIUM SARAWAK, KUCHING

jalan2 kpit seterusya ialah ke muzium sarawak, akuarium bandaraya dan taman muzium yg terletak di bandar kuching...x susah nak kesini sbb semua tmpt2 yg kpit sebutkan semuanya terletak dikawasan yg sama...so mmg dpt byk tmpt utk kita jln2 timba pgalaman... ; )


sarawak state museum ialah muzium yg tertua di borneo, ditubuhkan pd thn 1888, dibiayai/taja oleh Charles brooke white rajah. koleksi asalnya adalah utk mempamerkan dan menempatkan seni asli tempatan, kraf2 dan koleksi2 binatang tempatan yg dikumpulkan oleh Alfred wallace semasa beliau tggl di sarawak.

kpit x leh nak rakam gamba2 didalam muzium nie sbb kamera di larang utk mengambil gamba2 dlm muzium ini..tp mai kpit citer apa yg ada kat dlm tu..kat tgkat bawah terdpt koleksi sejarah semulajdi dan spesimen haiwan sarawak -reptilia, mamalia, burung2, pameran mukosa hdupan shell yg berkaitan dgn industri petroleum dll...

di tgkat satu dipamerkan artifak2 ethonologi dan etnografik spt model2 rumah panjang pelbagai kumpulan etnik di sarawak, alat muzik, pelbagai jenis ikan dan perangkap haiwan, kraftangan, model2 bot dll...kpit pon x amik masa lama disini sbb byk lg tmpat nak d tuju..masa pun da hampir nak ke pukul 5.00ptg..so kene 'rushing' ke tempat lain pula..

ini muzium seni..tp sayang, kpit x berkesempatan masuk sbb dah nak tutup...huhuhu

tggikan tiang pribumi sarawak nie....sayup!

AKUARIUM BANDARAYA
bersebelahan dgn muzium sarawak nie juga terdapat tmpt yg boleh dilawati iaitu Akuarium bandaraya..MASUK PERCUMA!..hehee..kat sini dihimpunkan koleksi ikan2 spt arowana, kap, ikan2 hiasan dan berbagai spesis ikan lain..( hmm, kpit bab ikan2 nie kurang minat, tp kalau bab mkn ikan kpit likeee!) hahaha

akuarium bandaraya nie dijaga dgn rapi dan bersih..

ikan arowana...

si labu-labi..hihihi

dugong kpit yg chomeyyyy!,... ; )


TAMAN MUZIUM/TUGU PAHLAWAN

berdekatan dgn akuarium bandaraya nie ada satu taman yg sgt damai dan lanskapnya pon cantik iaitu taman muzium. di taman nie adanya tugu peringatan yg dibina utk mengingati jasa pahlawan2 peribumi sarawak.

taman ini yg dikenali sbg museum garden ini asalnya perkuburan lama masyarakat cina di kuching, malah masih ada beberapa kubur cina di sebelah taman ini..hmmm mmg patut la damai dan tenang, sib baik ada si nurul temankan, serammmm!...hahaha

rekabentuk tugu ini nampak ringkas, tetapi ianya dihiasi dengan indah. motif ukiran masyarakat peribumi sarawak dgn jelas dpt dilihat disini. nampak x ukiran plak motif senjata2 masyarakat peribumi spt perisai, keris, lembing dll...

dibahagian bawah tugu ini kelihatan ukiran plak pahlawan2 masyarakat peribumi sarawak...bgus sgt adanya binaan tugu spt ini..sbbnya kita generasi muda yg aman, bebas dan merdeka dpt menghargai, menghayati dan mensyukuri akan jasa dan pgorbanan pahlawan2 ini...tanpa mereka semua kita mgkin tidak seperti yg ada sekarang...wahh patriotik la pula! : )


oklah, kpit akan smbung jalan2 kpit seterusnya di kuching waterfront...kpit akan menyusuri sg sarawak utk melihat pemandangan tepian sg sarawak dan menikmati sunset yg indah diatas kapal pesiar RIVERCRUISE!..tggu taw cuti2 kuching past 9 nanti!..














No comments:

Post a Comment